چت بات چیست و چگونه در کسب و کار استفاده می شود ؟

 

انقلاب هوش مصنوعی روز به روز در حال گسترش است . تا آن جا که امروزه تعداد کاربران پیام رسان هایی مانند skype , slack  و whatsapp به سرعت در حال افزایش است . به عنوان مثال تنها facebook Messenger  بیش از 1.2 میلیارد کاربر ماهانه دارد . در این روند رو به رشد ، توسعه ی چت بات ها و استفاده از آنها افزایش چشمگیری داشته است . هم چنین تقاضای استفاده از پیام رسان ها و چت بات ها دائما در حال افزایش است . چت بات هایی که با رفع نیاز کاربر و ارائه خدمات متنوع در زمینه های گوناگون ، جایگاه قابل اعتنایی برای خود تعریف کرده‌اند .

مزیت اصلی استفاده از چت بات ها صرفه جویی در زمان و هزینه ها و هم چنین تلاش در پشتیبانی خودکار از کاربران می باشد . بر اساس پیش بینی شرکت تحقیقاتی و مشاوره جهانی ، Gartner ، در سال 2020 بیش از 85% خدمات کاربری ، بدون حضور اپراتور انسانی کنترل و هدایت می شود. هم چنین خدمات ارائه شده توسط چت بات ها به مراتب فراتر از پاسخگویی به مشتریان است . از جمله قابلیت های دیگر چت بات ها می توان به جمع آوری اطلاعات کاربری ، سامان دهی جلسات و کاهش هزینه های سربار شرکت ها اشاره کرد . با این اوصاف ، بازار رو به رشد چت بات ها دور از تصور و بعید نیست . البته ایجاد تعامل قابل اعتماد با کاربران ، فرآیند ساده ای نیست .

چت بات چیست و برای چیست ؟

بنا بر تعریف فرهنگ نامه آکسفورد  ، چت بات :
” برنامه ای طراحی شده برای شبیه سازی گفتگو با کاربر انسانی است ، به ویژه در فضای اینترنت ”

چت بات ها از طریق پیام های متنی با مشتریان ارتباط برقرار می کنند و خدمات متناسب با نیاز آن‌ها را ارائه می دهند . این ربات ها سیستمی خودکار برای ارتباط و مکالمه با کاربران هستند .

چرا کسب و کار ها به چت بات نیاز دارند ؟

رسیدگی همزمان به چندین درخواست و پاسخ‌گویی سریع و آنی  به درخواست های کاربران ، موجب افزایش اعتماد مشتریان می شود . هم چنین کاربران نیز به طرز چشمگیری مشتاق استفاده از چت بات ها هستند .

یکی از مطالعات ارائه شده در چهارمین کنفرانس بین الملی علوم اینترنت در نوامبر سال 2017 به بررسی دلایل اقبال کاربران به برقراری ارتباط با چت بات ها پرداختند . بر اساس تحقیقات مذکور ، عوامل اصلی که انگیزه کاربران را به استفاده از چت بات ها سوق می دهد ، عبارت است از :

  1. بهره وری : رسیدگی و هدایت به سمت اطلاعات ، به طور موثر و سریع .
  2. سرگرمی : چت بات ها کاربران را در هنگام فراغت با برقراری ارتباط و گپ زدن سرگرم می کنند .
  3. عوامل اجتماعی و ارتباطی : چت بات ها باعث افزایش تجربه ی اجتماعی می شوند . به این معنا که با فراهم کردن فرصتی برای مکالمه ی بدون قضاوت باعث کاهش نگرانی و اضطراب کاربران و همچنین افزایش مهارت های رفتاری آن ها می شود و کمک به بهبود روابط اجتماعی می کند .
  4. کنجکاوی : چت بات های نو ظهور ، جرقه ی کنجکاوی کاربران هستند . در این میدان ، کاربران به بررسی توانایی های خود می پردازند و در جستجوی فرصت های جدید هستند .

چگونه می توان یک چت بات ساخت ؟

اگر به دنبال ساخت یک چت بات هستید ، باید به نکات مهمی توجه کنید . به طور کلی میتوان چهار مرحله اصلی برای ایجاد یک چت بات تصور نمود :

  1. اهداف خود را تعریف کنید .

چت بات شما چه باید بکند ؟ وظیفه ی اصلی آن چیست ؟ مخاطب هدف کیست ؟

واضح و روشن است که پیش از هر اقدام عملی ، تعیین و تعریف هدف ضرورت دارد . رسیدن به هر هدفی ، مسیری دارد بنابر این تشخیص هدف برابر است با یافتن مسیر .  با این اوصاف پس از تعریف واضح اهداف ، لیستی از اقدامات عملی تهیه کرده و در جهت تامین آنها گام بردارید .

  1. کانال ارتباطی خود با کاربرانتان را شناسایی و انتخاب کنید .

کاربران شما کیستند ؟ بهترین و موثرترین کانال ارتباطی با آنها کدام است ؟

پاسخ به این سوال ضرورتی اجتناب ناپذیر است . نکته قابل توجه اینست که دریابید ارتباط شما با مشتریان از چه طریقی جوابگو است . آیا مشتریان شما ، کاربران پیام رسان ها هستند یا وب سایت ها ؟ در اپلیکیشن های اندرویدی فعال هستند یا در محیط ویندوز ؟ عمده کاربران شما از کدام پلت فرم ها استفاده می کنند ؟ پاسخ به این سوال روشن می کند که تا چه اندازه استفاده از چت بات ، تامین کننده نیاز شماست .

  1. روش ساخت را انتخاب کنید .

برای ساخت چت بات ها دو روش عمده وجود دارد . روش اول استفاده از نرم افزارهای چت بات ساز آماده است . برای ساخت چت بات به این شیوه می توان از چت بات سازهایی مانند Chatfuel  ، Botsify ، Chattypeople ، Beep Boop  استفاده کرد که فرآیند آسانی دارد البته با محدودیت هایی مانند پیکربندی محدود و وابسته به سرویس مواجه است .

برای ساخت چت‌بات‌ها می‌توان از نرم‌افزارهای چت‌بات‌ساز استفاده کرد. این نرم‌افزارها به طور تخصصی توسط صاحبان کسب‌وکارهای مختلف برای ساخت چت‌بات تخصصی جهت رفع نیاز خاص کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش دوم استفاده از برنامه نویس است که می تواند منطبق با نیاز های شما چت باتی طراحی کند .

  1. ساخت ، سفارشی سازی و راه اندازی .

پس از تشریح فرایندها ، پایگاه داده ای از پاسخ ها ایجاد کنید و عملکرد چت بات خود را محک بزنید . پس از بررسی همه جوانب می توانید چت بات خود را در اختیار کاربران قرار دهید .

نکته ی قابل تامل دیگر در زمینه چت بات ها که بعضا با عنوان چالش ایجاد چت بات از آن یاد می‌شود ، آموزش چت بات جهت درک زبان کاربران است . با توجه به این که کاربران نیازهای خود را به شیوه های مختلف بیان می کنند ، این ضرورت وجود دارد که آموزش های لازم برای درک زبان کاربران به چت‌بات‌ها داده شود .

 

کلام آخر

امروزه بسیاری از صاحبان کسب و کارها و شرکت ها ، متوجه لزوم استفاده از چت بات و همچنین مزایای قابل توجه آنها در زمینه ارائه خدمات هستند . بنابر این بستر مناسبی برای فعالیت چت بات ها فراهم است . البته استفاده از چت بات ها در این زمینه پدیده نوظهوری است که ظرفیت رو به رشدی دارد و قابلیت های این چت بات ها روز به روز در حال گسترش هستند  و بهترین ها در راهند …

منبع  : medium.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *