منظور از سرنخ یا لید (Lead) در بازاریابی و تبلیغات چیست ؟

 

     اصطلاح سرنخ یا  لید (Lead) ، و به دنبال آن تولید سرنخ یا لید (Lead Generation) ، از آن دست از اصطلاحاتی هستند که روزانه و مکرر در حوزه ی فروش و بازاریابی اینترنتی ، به گوش می خورند . پیش از ورود به بحث و برای آشنایی کلی با این مفهوم ، می توان گفت فرآیند تولید سرنخ یا لید ، روشی است برای مشتری یابی که جایگزین تماس های سرد و بیهوده اپراتور های تیم فروش و پشتیبانی می شود .

تعریف دقیق لید (Lead) چیست؟

     سرنخ یا  لید (Lead) یکی از کلیدواژه های اساسی در زمینه ی فروش اینترنتی و هم چنین مدیریت ارتباط با مشتری یا سی آر ام (CRM) است.در رابطه با تعریف سرنخ یا  لید (Lead) ، طیف مشخص و قطعی وجود ندارد . اما به عنوان تعریف کلی و جامع می توان گفت اگر کاربری برای کسب اطلاعاتی عمومی از قبیل استعلام قیمت ها و یا مشاوره درباره محصولات ، و یا حتی به صورت تصادفی به کسب و کار شما مراجعه کند ، و پس از برقرای ارتباط به کسب و کار شما علاقمند شود و شما را دنبال کند ، میتوان از او با عنوان سرنخ یا  لید (Lead) یاد کرد . در واقع میان دو گروه اصلی مشتریان شما ، یعنی مشتریان بالقوه و مشتریان دائمی ، طیفی از مشتریان قرار دارند که برای استعلام ، مشاوره ، کسب اطلاعات یا بهره مندی از خدمات پشتیبانی به شما رجوع می کنند که مشتریان راغب یا لید (Lead) نامیده می شوند . بنابر این به طور کلی میتوان گفت سرنخ یا  لید (Lead) کسی است که به محصول و یا خدمات شما ، از هر طریقی، علاقه نشان داده است .

مشتری یابی و تولید سرنخ یا لید (Lead Generation)

به طور کلی ، فرآیند تبدیل افراد عادی به لید ، تولید سرنخ یا لید (Lead Generation) نامیده می‌شود. به عبارت دیگر، فرآیند تولید lead یک راه حل برای مشتاق کردن مشتریان بالقوه شما به کسب‌وکارتان و علاقمند کردن آن‌ها به خرید محصولات یا استفاده از پشتیبانی شماست. در واقع در فرآیند تولید لید (Lead Generation) ، باید تلاش کنید برای اینکه ، افراد را به اندازه‌ای به کسب وکار خود مشتاق کنید که خودشان بخواهند بیشتر درباره شما بدانند. این فرآیند موجب برقراری ارتباطات و تعاملات مکرر شما و مشتریان می شود ، که افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت .

تولید سرنخ یا Lead Generation بخشی از پروسه بازاریابی است که در آن با هدف افزایش میزان فروش، شروع به جلب توجه و کسب علاقه دیگر مشتریان و شرکت ها نسبت به محصول و یا خدمات پشتیبانی خود می کنیم.

چطور سرنخ یا لید (lead) بیشتری تولید کنیم ؟

روش های مختلفی برای تولید سرنخ یا لید (lead) وجود دارد که ابتدا بی ارتباط به هم به نظر می رسند ، اما در حقیقت این روش ها وابستگی قابل توجهی به یکدیگر دارند. مثلا، تصور کنید اگر نتوانیم محتوای کارآمد و مفید ایجاد کنیم، چه چیزی را با دیگران در شبکه های اجتماعی به اشتراک خواهیم گذاشت؟ یا مثلا اگر وبسایتی پر بازدید و مطالبی کلیک خور داشته باشیم می توانیم از وبسایت خود به عنوان رسانه ای برای معرفی کسب و کار، محصول و یا خدمات پشتیبانی که ارائه می دهیم ، استفاده کنیم. دو روش مرسوم این فرایند تولید محتوا و استفاده از شبکه های اجتماعی است .

  1. وبلاگ نویسی و تولید محتوا

وبلاگ نویسی یکی از روش های مورد علاقه کسب و کارها و بازاریابان برای تولید سرنخ (Lead) است. به عنوان یک اصل در تولید محتوا باید باید همیشه مخاطب را در اولیت و  درجه اول اهمیت قرار دهیم. اصل مطلب این است که محتوا باید به شکلی نوشته شود که وقتی شخصی عبارت خاصی را در موتورهای جستجو تایپ می کند، صفحات وبسایت شما به عنوان نتایج جستجو در رده های نخست قرارگرفته و آنقدر گیرا باشد که او را به وبسایت بکشاند.

وبلاگ نویسی و تولید محتوا روشی بسیار مناسب برای پررنگ کردن حضورتان در شبکه های اجتماعی است. کسانی که محتوای شما را مفید ارزیابی می کنند، آن را با دیگران در شبکه های اجتماعی و گروه ها به اشتراک می گذارند.

  1. شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی منابع کم هزینه و بسیار قدرتمندی برای تولید سرنخ یا لید هستند. شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، اینستاگرام یا توییتر محل مناسبی برای برقراری ارتباط با مشتریان و کسب و کارهای همکار است و علاوه بر مشتریان قدیمی و دوستان، می توان از این شبکه ها برای ارتباط با مشتریان جدید و تولید لید استفاده کرد . نکته کلیدی این است که از این شبکه ها برای تولید سرنخ فروش استفاده کنیم. اما چگونه ؟ به عنوان مثال برای تولید سرنخ فروش در شبکه های اجتماعی ، پست هایی حاوی لینک صفحه فرود خود ، مهیا کنید و پس از انتشارشان در شبکه های اجتماعی خود و یا تبلیغ در کانال های دیگر ، آماده ی تولید مشتری و لید باشید .

کلام آخر

این مطلب مقدمه ای است راجع به مفهوم کلی سرنخ یا لید در زمینه بازاریابی اینترنتی و تبلیغات ، و هم چنین اینکه مشتری یابی و تولید سرنخ یا لید (Lead Generation) چیست و چگونه رقم می خورد . با توجه به اینکه این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است ، در مطالب بعدی به بررسی جزئیات این فرآیند و نقش مهمی که در پیشرفت کسب و کارها ایفا می کند ، می پردازم .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *