چت بات چیست و چگونه ساخته می شود؟

 

 

پیشرفت و گسترش روزافزون هوش مصنوعی و استفاده از دستاوردهای آن در سرویس‌های پیام رسان باعث ایجاد پدیده ای به عنوان چت بات شده است .

         چت بات چیست؟ آیا چت بات ها فرصت بزرگی هستند؟ چطورکار می کنند؟ چطور می توان یک چت بات ساخت؟چگونه میتوانم سایر افراد علاقه مند به چت بات را ببینم؟

چت بات چیست ؟

چت بات‌ها ، ربات‌های نرم افزاری هستند که با استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پیام‌رسان همچون انسان‌ها به تعامل با کاربران می‌پردازند . در واقع چت بات ها از طریق پیام های متنی با مشتریان ارتباط برقرار می کنند و خدمات متناسب با نیاز او را ارائه می دهند . این ربات ها سیستمی خودکار برای ارتباط با کاربران هستند . البته کاربرد اصلی چت‌بات‌ها تنها محدود به برقراری مکالمات ساده با مشتریان نیست و با استفاده از آن‌ها می‌توان کارهایی نظیر برنامه‌ریزی یک ملاقات، اطلاع از وضعیت آب و هوا یا کمک به کاربران برای خرید را نام برد .

امروزه تعداد کاربران پیام رسان هایی مانند اسکایپ و واتس آپ به سرعت در حال افزایش است . به عنوان مثال تنها فیسبوک مسنجر بیش از 1.2 میلیارد کاربر ماهانه دارد . در این روند رو به رشد ، توسعه ی چت بات ها و استفاده از آنها افزایش چشمگیری داشته است . مزیت اصلی استفاده از چت بات ها صرفه جویی در زمان و هزینه ها و هم چنین تلاش در پشتیبانی خودکار از مشتریان می باشد . بر اساس پیش بینی شرکت تحقیقاتی و مشاوره جهانی ، Gartner ، در سال 2020 بیش از 85% خدمات کاربری ، بدون حضور اپراتور انسانی کنترل و هدایت می شود.

چت بات ها چه می کنند ؟

در حال حاضر استارتاپ های رو به رشد ، از چت بات ها در زمینه هایی مانند اقدامات روزانه ، مکالمات و ارتباط با مشتریان و هم چنین فرآیند فروش ، استفاده می کنند . برخی از مزایای چت بات ها برای این استارتاپ ها ، عبارتند از :

  • بهبود کیفیت ارتباط با مشتریان

چت بات ها با دو قابلیت مهم ، تا حد زیادی قادر به بهبود کیفیت ارتباط با مشتریان هستند . قابلیت اول ، دسترسی سریع و فوری مشتریان به چت بات هاست و قابلیت دوم ، توانمندی پاسخگویی به سوالات پرتکرار .

  • بهینه سازی و ساده کردن فرآیند فروش

ساده ترین اتفاقی که در این زمینه رقم می خورد ، این است که مدیر تیم فروش دستور مشخصی برای چت بات تعریف می کند و چت بات علاوه بر ثبت و پردازش این اطلاعات ، دستورات مدیر را به اپراتورهای تیم فروش ارسال می کند . بنابراین دیگر نیازی به تکرارهای چندباره نیست و در صورت نیاز ، چت بات ها به اطلاعات مربوطه ، مراجعه می کنند .

  • شخصی سازی ارتباطات

چت بات ها به جای نمایش لیست طولانی اطلاعات، سوالات خاصی از مشتریان را پاسخ می دهند. توجه بیشتر به یک مشتری باعث می شود میل بیشتری برای خرید در او ایجاد شود .

  • افزایش میزان پاسخگویی

بر اساس گزارش وبسایت  medium حدود 90 درصد از سوالات صفحات تجاری فیس بوک ، بدون پاسخ باقی می ماند . چت بات ها قادرند به تمام سوالات پاسخ دهند و کاربران را تبدیل به مشتری کنند .

چگونه می توان یک چت بات ساخت ؟

اگر به دنبال ساخت یک چت بات هستید ، باید به نکات مهمی توجه کنید . به طور کلی میتوان سه مرحله اصلی برای ایجاد یک چت بات تصور نمود :

  1. اهداف خود را تعریف کنید .

چت بات شما چه باید بکند ؟ وظیفه ی اصلی آن چیست ؟ مخاطب هدف کیست ؟

واضح و روشن است که پیش از هر اقدام عملی ، تعیین و تعریف هدف ضرورت دارد . رسیدن به هر هدفی ، مسیری دارد ، بنابراین تشخیص هدف برابر است با یافتن مسیر .  با این اوصاف پس از تعریف واضح اهداف ، لیستی از اقدامات عملی تهیه کرده و در جهت تامین آنها گام بردارید .

  1. کانال ارتباطی خود با کاربرانتان را شناسایی و انتخاب کنید .

کاربران شما کیستند ؟ بهترین و موثرترین کانال ارتباطی با آنها کدام است ؟

پاسخ به این سوال ضرورتی اجتناب ناپذیر است . نکته قابل توجه اینست که دریابید ارتباط شما با مشتریان از چه طریقی جوابگو است . آیا مشتریان شما ، کاربران پیام رسان ها هستند یا وب سایت ها ؟ در اپلیکیشن های اندرویدی فعال هستند یا در محیط ویندوز ؟ عمده کاربران شما از کدام پلت فرم ها استفاده می کنند ؟ پاسخ به این سوال روشن می کند که تا چه اندازه استفاده از چت بات ، تامین کننده نیاز شماست .

  1. ساخت ، سفارشی سازی و راه اندازی .

پس از تشریح الگوریتم اعمال ، پایگاه داده ای از پاسخ ها ایجاد کنید و عملکرد چت بات خود را محک بزنید . پس از بررسی همه جوانب می توانید چت بات خود را در اختیار کاربران قرار دهید.

کلام آخر

استفاده از چت بات‌ها راهی بسیار ارزان قیمت برای برقراری ارتباط با مشتریان و جذب کاربران جدید به سمت خدماتی است که یک کسب و کار ارائه می‌کند . امروزه چت بات ها قادرند با به کارگیری هوش مصنوعی ، به خوبی با اپراتورها و مشتریان به تعامل بپردازند . بنابراین می توان گفت یکی از اصلی ترین گزینه های کسب و کارها برای استفاده در تیم های مختلف بازاریابی ، فروش و پشتیبانی خواهند بود .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *