بازاریابی نفر به نفر (بازاریابی شخص به شخص) و مدیریت ارتباط بامشتری

بازاریابی نفر به نفر (یا بازاریابی شخص به شخص) یکی از راهبردهای مدیریت ارتباط با مشتری یا سی آر ام (CRM) است که با تمرکز بر شخصی سازی تعاملات تعریف می شود . مفهوم بازاریابی نفر به نفر در کتابی به نام “آینده بازاریابی نفر به نفر” که دون پیرز و مارتا راجرز در سال 1994 منتشر کردند ، شرح داده شده است .

بازاریابی نفر به نفرچیست؟

همانطور که از ظاهر این اصطلاح پیداست ، بازاریابی نفر به نفر به نوعی بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری یا سی آر ام  (CRM) گفته می شود که تلاش می کند با تک تک مشتریان تعامل برقرار کند . آنچه در برقراری این ارتباطات مهم است ، توانمندی شما در شخصی سازی تعاملات با مشتریان است ، به این معنا که بتوانید مشتریان را شناسایی کنید و بر اساس همین شناخت ، با  مشتریان مختلف ، رفتار متفاوت داشته باشید. لازم به ذکر است ، اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی مشتریان ، با جمع آوری و  تجزیه و تحلیل داده های موجود صورت می گیرد .

مزایای بازاریابی نفر به نفر

       با توجه به فرآیند بازاریابی نفر به نفر ، می توان انتظار داشت که شخصی سازی تعاملات و ارتباط مستقیم با مشتریان نتیجه ی قابل قبولی داشته باشد . همین طور هم هست . یکی از معیارهای موفقیت بازاریابی ، میزان فروش است . همانطور که گفته شد ، بازاریابی نفر به نفر ، با فراهم کردن امکان شناسایی مشتریان و پیشنهاد کالا یا خدمات براساس سلایق و علایق مشتریان، می تواند میزان فروش محصولات را افزایش دهد . هم چنین با آسان سازی فرآیند خرید برای مشتریان ، هزینه های پردازش و زمان تبادلات را کاهش می دهد . اما نکته مهم تر ، اینست که بازاریابی نفر به نفر ، از طریق بررسی دقیق و موردی میزان رضایتمندی و دلایل نارضایتی مشتریان ، مشکلات را گزارش و فرآیند برطرف کردن شان را پیگیری می کند . بنابراین ، مهم ترین معیار پیشرفت کسب و کارها ، یعنی رضایت مشتری را بهبود می بخشد .

کلام آخر

بر اساس گزارش منتشر شده در سایت HBR.org ، فرآیند شخصی سازی تعاملات در بازاریابی نفر به نفر ، می تواند 5 تا 8 برابر سرمایه گذاری برای بازاریابی را بازگرداند .

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *