تکنیک های پرورش سرنخ

 

کسب و کارهای پیشرو ، همواره به دنبال افزایش فروش محصولات و بهبود کیفیت ارائه خدمات خود هستند . انتخاب یک راهبرد مناسب برای تولید و پرورش لید یا سرنخ (Lead Generation) ، از موثرترین روش های دستیابی به این موفقیت است . (برای آشنایی با مفهوم لید یا سرنخ می توانید به مطلب ” منظور از سرنخ یا لید (Lead) در بازاریابی و تبلیغات چیست ؟” مراجعه کنید) .

تحقیقات انجام شده توسط Forrester نشان داده است که کارکنان تیم بازاریابی به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش  فروش را از طریق پرورش سرنخ (Lead Generation) داشته اند و شرکت هایی که در پرورش سرنخ بهتر عمل کرده اند ، توانسته اند با کاهش ۳۳ درصدی هزینه ها ، میزان تولید خود را تا ۵۰ درصد افزایش دهند . (منبع: Forrester ، ۲۰۱۴) .


تکنیک هایی موثر برای پرورش سرنخ یا لید

کسب و کارهای  موفق با استفاده از تکنیک های خاصی ، ترافیک بیشتری را به خود جذب می کنند، سرنخ ها را تبدیل به فروش و معامله با مشتریان را با موفقیت تمام کنند . موارد زیر ، تعدادی از موثرترین تکنیک های پرورش سرنخ هستند :

1. پرورش سرنخ از طریق تولید محتوای هدفمند

وبلاگ نویسی و تولید محتوای هدفمند ، نقش منحصر به فردی در تولید سرنخ یا لید دارد . از این جهت کهمحتوای منتشر شده در وبلاگ ، می تواند چشم اندازی واضح از محصولات و خدمات کسب و کار ، برای مشتریان ترسیم کند . البته برای تولید محتوای مناسب ، در گام نخست باید مخاطب هدف را شناسایی و محتوایی پاسخگوی نیازهایش تولید کرد .

2. پرورش سرنخ از طریق تبلیغات در چند کانال

عمده کارکنان تیم بازاریابی معتقدند در بهترین حالت ، مشتریان هدف حداکثر 20 درصد ایمیل های تبیلغاتی را باز می کنند . معنای واضح تر این آمار شکست تبلیغات ایمیلی است . بنابراین روز به روز نیاز بیشتری به تبلیغات در کانال هایی مانند شبکه های اجتماعی ، احساس می شود .

3. پرورش سرنخ از طریق افزایش سرعت پاسخگویی

کاملا واضح است که تاخیر در پاسخگویی برابر است با از دست دادن مشتری و فروش . جالب است که شانس تبدیل سرنخ به فروش قطعی، برای وقتی که فقط ۵ دقیقه بعد از ایجاد سرنخ با مشتری تماس می گیرید، حدود ۲۱ برابر زمانی است که ۳۰ دقیقه بعد از ایجاد سرنخ اقدام به برقراری تماس می کنید . بنابراین هرچه در پاسخگویی به درخواست ها سرعت عمل به خرج دهید ، سود بیشتری خواهید کرد .

4. پرورش سرنخ از طریق ارسال ایمیل های شخصی سازی شده

طبق مطالعات اخیر شرکت Experian ، میزان افزایش درآمد توسط ایمیل های شخصی سازی شده تا ۶ برابر بیشتر از ایمیل هایی بوده که برای آن ها شخصی سازی صورت نگرفته است . از طرفی بازاریابی و تبلیغات ایمیلی ، هنوز بخش مهمی از فرآیند پرورش سرنخ یا لید محسوب می شود . بنابراین بهتر است اقدام به ارسال ایمیل های تبلیغاتی شخصی سازی شده کرد .  راه های مختلفی برای شخصی سازی ایمیل های پرورش سرنخ وجود دارد. شما می توانید ایمیل هایی ارسال کنید که مشتری را به بازدید محتوای تولید شده دعوت ، از صفحات خاصی از وبسایت شما بازدید و یا با شما ارتباط برقرار کنند . همچنین این کار باعث می شود مشتریان شما تنها ایمیل های مربوط به خودشان را دریافت کنند.

5. پرورش سرنخ از طریق ایجاد هماهنگی بین بازاریابی و فروش

طبق تحقیقاتی که توسط CSO Insights انجام شده است، زمانی که هر دو مورد فروش و بازاریابی، به طور هماهنگ عملیات پرورش سرنخ را مد نظر داشته اند، به میزان قابل توجهی میزان نرخ تبدیل سرنخ به فروش بیشتر بوده است. همانطور که تحقیق و بررسی بهینه سازی عملکرد فروش در سال ۲۰۱۴ نشان داد، حدود 89  درصد از شرکت هایی که این روش را پیش گرفته اند افزایش قابل توجهی در فروش داشته اند .

کلام آخر

این پنج تکنیک پرورش و تولید سرنخ می تواند پایه و اساس یک طرح قوی برای پرورش سرنخ یا لید باشد . البته تکنیک های دیگری نیز برای تقویت سیستم پرورش سرنخ وجود دارد . اما این پنج مورد از رایج ترین تکنیک های تقویت طرح بازاریابی و پرورش سرنخ هستند .

شما چه تکنیک های کاربردی دیگری برای پرورش سرنخ یا لید می شناسید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *