تعریف لید و تولید لید (Lead Generation) در بازاریابی دیجیتال

 

اصطلاح سرنخ یا  لید (Lead) ، و به دنبال آن تولید سرنخ یا لید (Lead Generation) ، از آن دست از اصطلاحاتی هستند که روزانه و مکرر در حوزه ی فروش و بازاریابی اینترنتی ، به گوش می خورند . برای آشنایی بیشتر با مفهوم لید ، می توانید به مطلب ” منظور از سرنخ یا لید (Lead) در بازاریابی و تبلیغات چیست ؟ ” مراجعه کنید .

تعریف لید (Lead) در بازاریابی دیجیتال

در بازاریابی دیجیتال ، لید یا مشتری بالقوه به شخصی گفته می شود که به نوعی ، علاقمند به محصولات یا خدمات شرکت‌ها دارد . برای مثال فردی که اطلاعات شخصی‌اش مانند نام، ایمیل و شماره تماس را در فرم‌های وبسایت‌ها (جهت عضویت ، دریافت اخبار و …) وارد می‌کند یک سرنخ یا لید محسوب ‌‌می‌شود.

در حقیقت افراد وقتی لید نامیده می‌شوند ، که شما اطلاعات تماسشان را برای برقراری ارتباط ، جهت معرفی محصولات و فروش در اختیار دارید . این اطلاعات در بازاریابی دیجیتال ارزشمند محسوب می‌شود چون لیدها با میل و علاقه‌ خودشان آن را در اختیار شما گذاشته‌اند .

تولید لید (Lead Generation) در بازاریابی دیجیتال

تولید سرنخ یا لید (Lead Generation) ، فرآیندی است که به شما کمک میکند ، افراد ناشناس را به لید تبدیل کنید . این تبدیل عموما از طریق علاقمندسازی مشتریان به محصولات و خدمات شرکت ، صورت می گیرد و شما را در جذب حداکثری لید کمک می کند .

تولید سرنخ یا لید (Lead Generation)  برای رشد و پیشرفت یک کسب و کار ، ضرورتی اجتناب ناپذیر است . فرآیندهای خرید تغییر کرده است و فروشندگان نیازمند بازنگری و تمرکز روی تلاش های خود برای برقراری ارتباطات موثر با مشتریان هستند . کافیست مشتریان به محصولات و یا خدمات کسب و کار شما ، علاقمند شوند . این مشتریان دیگر غریبه نیستند . بلکه لید یا مشتری بالقوه هستند که برقراری ارتباط با آنها به سادگی پلک زدن است . زیرا آنها به آسانی اطلاعات تماسشان را در اختیار شما قرار می دهند .

تولید سرنخ یا لید (Lead Generation) بخشی از پروسه بازاریابی است که در آن ، کسب و کارها با هدف افزایش میزان فروش، شروع به جلب توجه و کسب علاقه دیگر مشتریان و شرکت ها نسبت به محصول و یا خدمات خود می کنند .

تکنیک هایی برای جذب و پرورش لید

کسب و کارهای  موفق با استفاده از تکنیک های خاصی ، ترافیک بیشتری را به خود جذب می کنند، سرنخ ها را تبدیل به فروش و معامله با مشتریان را با موفقیت تمام کنند . موارد زیر ، تعدادی از موثرترین تکنیک های پرورش سرنخ هستند :

1. پرورش سرنخ از طریق تولید محتوای هدفمند

وبلاگ نویسی و تولید محتوای هدفمند ، نقش منحصر به فردی در تولید سرنخ یا لید دارد . از این جهت کهمحتوای منتشر شده در وبلاگ ، می تواند چشم اندازی واضح از محصولات و خدمات کسب و کار ، برای مشتریان ترسیم کند . البته برای تولید محتوای مناسب ، در گام نخست باید مخاطب هدف را شناسایی و محتوایی پاسخگوی نیازهایش تولید کرد .

2. پرورش سرنخ از طریق تبلیغات در چند کانال

عمده کارکنان تیم بازاریابی معتقدند در بهترین حالت ، مشتریان هدف حداکثر 20 درصد ایمیل های تبیلغاتی را باز می کنند . معنای واضح تر این آمار شکست تبلیغات ایمیلی است . بنابراین روز به روز نیاز بیشتری به تبلیغات در کانال هایی مانند شبکه های اجتماعی ، احساس می شود .

3. پرورش سرنخ از طریق ارسال ایمیل های شخصی سازی شده

طبق مطالعات اخیر شرکت Experian ، میزان افزایش درآمد توسط ایمیل های شخصی سازی شده تا ۶ برابر بیشتر از ایمیل هایی بوده که برای آن ها شخصی سازی صورت نگرفته است . از طرفی بازاریابی و تبلیغات ایمیلی ، هنوز بخش مهمی از فرآیند پرورش سرنخ یا لید محسوب می شود . بنابراین بهتر است اقدام به ارسال ایمیل های تبلیغاتی شخصی سازی شده کرد .  راه های مختلفی برای شخصی سازی ایمیل های پرورش سرنخ وجود دارد. شما می توانید ایمیل هایی ارسال کنید که مشتری را به بازدید محتوای تولید شده دعوت ، از صفحات خاصی از وبسایت شما بازدید و یا با شما ارتباط برقرار کنند . همچنین این کار باعث می شود مشتریان شما تنها ایمیل های مربوط به خودشان را دریافت کنند.

4. پرورش سرنخ از طریق ایجاد هماهنگی بین بازاریابی و فروش

طبق تحقیقاتی که توسط CSO Insights انجام شده است، زمانی که هر دو مورد فروش و بازاریابی، به طور هماهنگ عملیات پرورش سرنخ را مد نظر داشته اند، به میزان قابل توجهی میزان نرخ تبدیل سرنخ به فروش بیشتر بوده است. همانطور که تحقیق و بررسی بهینه سازی عملکرد فروش در سال ۲۰۱۴ نشان داد، حدود 89  درصد از شرکت هایی که این روش را پیش گرفته اند افزایش قابل توجهی در فروش داشته اند .

کلام آخر

با توجه به اینکه امروزه فرآیندهای خرید و فروش محصولات و ارائه خدمات ، با گذشته متفاوت است ، بنابراین پروسه ی بازاریابی و جذب مشتری نیز ، تحولات شگرفی را از سر گذرانده است . بنابراین ضرورت شناخت و تسلط بر فرآیندهای جدید جذب مشتری و توانمندی به کارگیری آن ها ، واضح است . جذب و حفظ مشتریان ، از طریق فرآیند تولید لید یکی از این توانمندی هاست ، که کسب و کارها برای پیشرفت خود به آن نیاز دارند .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *