تاثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی دیجیتال

در حال حاضر، یکی از پرطرفدارترین شاخه های فناوری، هوش مصنوعی است. در تعریف این فناوری می توان گفت ، هوش مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی نسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی استدلال برای حل مسائل را داشته باشند . برای مطالعه بیشتر در زمینه هوش مصنوعی می توانید به مطلب “هوش مصنوعی یا AI چیست ؟” مراجعه کنید.

تحولی که هوش مصنوعی در صنایع مختلف ایجاد کرده است غیرقابل انکار است. یکی از زمینه های مهمی که با استفاده از امکانات هوش مصنوعی شاهد تغییری اساسی بوده ، بازاریابی دیجیتال است.

چه ارتباطی بین بازاریابی دیجیتال و هوش مصنوعی وجود دارد ؟

هوش مصنوعی فرصت هایی استثنایی در اختیار بازاریابی دیجیتال قرار می دهد. فرصت هایی در زمینه ی تجزیه و تحلیل اطلاعات، ارائه تجربه ماندگار به مشتریان، پشتیبانی موثر، بازاریابی هدفمند و … که موجب بازگشت هر چه بیشتر سرمایه می شوند.

تعاملات پشتیبانی آنلاین هوشمند بسیار کارآمد است. سیستم های هوشمند می توانند رفتار و تصمیم مشتریان را ارزیابی کنند و برای خریدهای بعدی به آنها پیشنهاد دهند. تاثیراتی که هوش مصنوعی بر بازاریابی دیجیتال می گذارد، از این قبیل است :

استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد تجربه ماندگار برای مشتریان

آسان شدن برقراری ارتباط بین تیم بازاریابی و مشتریان یکی از اصلی ترین ویژگی های استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بازاریابی است. هر چه این فرآیند سریع تر و آسان تر شود، طبعا اقبال مشتریان و رضایتمندی شان افزایش خواهد یافت. این امکان که مشتریان را قادر به دریاقت بلادرنگ پاسخ مشکلاتشان می کند، معیار قابل ملاحظه ای است. بنابراین سرعت پاسخگویی و حضور به موقع ، در ارتقای کیفیت این معیار تاثیری اساسی دارد. هوش مصنوعی امکان ارائه پاسخگویی بلادرنگ و پشتیبانی در هر ساعت را فراهم می کند.

استفاده از هوش مصنوعی برای پشتیبانی ارزان و کاهش هزینه ها

عمده ابزارهای پشتیبانی مشتریان از جمله چت آنلاین نیاز به نیروی انسانی دارند . با این حال مزیت قابل توجه چت آنلاین عملکرد چند جانبه آنهاست . به این معنا که اپراتورهای پشتیبانی می توانند بین پنجره های چت آنلاین سوئیچ کرده و چندین مکالمه را همزمان انجام دهند . بنابراین ، شما می توانید هزینه های نیروی کار و زمان پاسخگویی را کاهش دهید . هم چنین حذف هزینه هایی مانند تجهیزات گران قیمت دستگاه های تلفن و شماره تلفن رایگان نیز چت آنلاین را ارزان تر می کند . این امکانی که هوش مصنوعی در اختیار بازاریابی دیجیتال قرار می دهد، هزینه ها را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.

استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقای پشنهادات ویژه

عمده فروشگاه ها و کسب و کارها ، به مناسبت های مختلفی مانند تعطیلات سال نو و یا ایام خاصی از هر ماه ، اقدام به ارائه پیشنهاداتی ویژه می کنند . مثلا تخفیف های بهاره یا زمستانه . در طول این ایام خاص ، وب سایت و یا اپلیکیشن های کسب و کار شما ، با مشتریان زیادی (که عمده ی آنها برای نخستین بار به شما رجوع کرده اند) در تعامل است . بسیار خب ! برای جذب کاربران از طریق ارائه خدمات پشتیبانی مفید و موثر و علاقمند کردن آنها به محصولات و خدمات خود ،این بهترین فرصت است . با توجه به اینکه تیم پشتیبانی شما توانایی کنترل و هدایت تمامی این تعاملات را ندارد ، استفاده از سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی راهکار هوشمندانه ای به نظر می رسد.

استفاده از هوش مصنوعی برای تبلیغات هدفمند

مناسب ترین راه برای تبلیغ هر نام تجاری، تبلیغات است. جمع آوری، تجزیه و تحلیل داده های کاربران و پیش بینی رفتار آنها، با استفاده از هوش مصنوعی آسان تر و دقیق تر است و دسته بندی مخاطبان براساس علاقمندی و سلایق شان، به نحو احسن از طریق سیستم های هوشمند امکان پذیر است. بنابراین فرآیند تبلیغات به شکل هدفمند و مشخص صورت می گیرد .

کلام آخر

فناوری هوش مصنوعی ، در زمینه های متعدد می تواند موثر و کاربردی باشد. یکی از اصلی ترین پیوندهای این فناوری با کسب و کارهای رو به رشد ، در بازاریابی دیجیتال است . همه ی کاربردهایی که در این نوشته ذکر شد (هر چند به اختصار و کوتاه) روشنگر این نکته ی اساسی است که استفاده از ظرفیت های هوش مصنوعی ، تا چه میزان می تواند به اعتبار برندهای مختلف ارزش دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *