نقش تعیین‌کننده چت‌بات‌ها در آینده آموزش

استفاده روزافزون از فناوری در زندگی روزمره، شیوه یادگیری دانش آموزان را تغییر می دهد. این رخداد، نتیجه پیشرفت فناوری هوش مصنوعی است، که امروزه معلمان را قادر به ارائه یک محیط یادگیری شخصی برای دانش آموزان، می کند. پژوهشگران، سیستم هایی را توسعه داده اند که می توانند به طور خودکار، میزان یادگیری دانش آموزان را شناسایی کنند.


در این یادداشت، در مورد 7 زمینه در آموزش که چت بات در آنها کارآیی دارند، بحث می شود :

1. یادگیری از طریق چت بات

کاربرد عمومی هوش مصنوعی در این زمینه، سیستم های آموزشی هوشمند است که با استفاده از تجزیه و تحلیل پاسخ ها و محتوای یادگیری دانش آموزان، یک محیط یادگیری شخصی را فراهم می کنند. به طور مشابه، چت بات با فناوری هوش مصنوعی می تواند برای یادگیری دانش آموزان مورد استفاده قرار بگیرد. شیوه این یادگیری به این گونه است که، متن مربوطه به مجموعه ای از پیام ها تقسیم بندی می شود و در قالب گفتگوی آنلاین ارائه می شود. این تقسیم بندی براساس میزان یادگیری دانش آموزان، صورت می گیرد و پیام های دانش آموزان، تعیین کننده ی پاسخی است که چت بات می دهد.

2. افزایش مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری

ارتباط با رسانه های اجتماعی و سیستم گفتگوی آنلاین برای دانش آموزان امروزی، عادی و آسان است. آن ها برای اینکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یا موضوعات تحقیقاتی را بیابند، می توانند از بین پلتفرم های مختلف دست به انتخاب بزنند یا از دستیار مجازی برای انجام این کار بهره ببرند. این ویژگی می تواند کیفیت فرآیند یادگیری و تعامل دانش آموزان با یکدیگر را ارتقا دهد. از طرفی این امکان وجود دارد که پیام ها توسط معلمان و دانش آموزان برای اطلاع از وضعیت کلاس، استفاده از تجارب گروه های فارغ التحصیلان و برنامه های باشگاه های مختلف رد و بدل شود. به این ترتیب اطلاع دانش آموزان از آگهی های مربوط به تکالیف، تاریخ و یا سایر رویدادهای مهم، بسیار ساده می شود.

3. بازخوردهای هوشمند

بازخورد، چه بازخورد دانش آموز چه بازخورد معلم، برای بهبود روند یادگیری بسیار مهم است. بازخورد دانش آموزان، فرصتی برای معلمان فراهم می کند تا ضعف های شیوه تدریس خود را شناسایی کرده و بهتر عمل کنند. بازخورد معلمان، به دانش آموزان امکان می دهد تا زمینه هایی که نیازمند تلاش بیشتر آن ها است را شناسایی کنند. معلمان می توانند به راحتی وضعیت دانش آموزان را با تکالیف، ارزیابی ها و تست ها می سنجند. برای دریافت بازخورد دانش آموزان، موسسات آموزشی معمولا از طریق ارائه فرم های چاپ شده به صورت آنلاین استفاده می کنند.
اما این فرآیند می تواند به کمک چت بات ها، تعاملی تر و جذاب تر شود. چت بات Hubert، نمونه ای از این گونه سیستم های گفتگوی آنلاین است. این چت بات با دانش آموزان ارتباط برقرار می کند و سؤال هایی از این قبیل که چگونه می توان فلان موقعیت را بهبود بخشید، چه چیز باید تغییر کند، چه تغییری خوب است و کدام روند باید اصلاح شود، مطرح می کند. این اجازه می دهد تا دانش آموزان نظرات خود را با صراحت بیان کنند. سپس این بازخوردها را تجزیه و تحلیل می کند، نقاط قوت ذکر شده توسط اکثر دانش آموزان را دسته بندی می کند و آن را به معلمان تحویل می دهد.

4. دستیاران مجازی آموزش

دانش آموزان اغلب به دنبال کسی هستند که به تکمیل تکالیفشان کمک کند و اشکالات مربوط به آن را برطرف کند. معلمان، بهترین راهنمای دانش آموزان برای برطرف کردن مشکلات درسی شان هستند. به همین ترتیب، رباتها به عنوان دستیارهای آموزش مجازی، برای انجام وظایف تکراری معلمان مورد استفاده قرار می گیرند.
ربات ها برای پاسخ به پرسش های دانشجویان درباره طرح درس، برنامه های درسی، تکالیف و مهلت های تحویل تکالیف استفاده می شوند. آنها می توانند سطح یادگیری دانش آموزان را کنترل کنند. آنها می توانند نیازهای آموزشی دانشجویان را تجزیه و تحلیل کنند و محتوای یادگیری مناسبی را به آنها توصیه کنند.

5. کمک بلادرنگ به دانش آموزان

این فناوری، دانش آموزان را قادر می سازد همه چیز را بلادرنگ دریافت کنند. ارسال ایمیل، ارسال عکس، جستجو در مکان و یا حتی پیدا کردن کمک مجوز آنلاین، فقط با چند کلیک انجام می شود. از این رو، موسسات آموزشی، نیاز دارند به روند ارتباط دانشجویی خود سرعت بخشند تا توجه این نسل نوظهور را جلب کنند.
عمده دانشجویان از وب سایت دانشگاه ها یا ادارات دولتی بازدید می کنند تا در مورد روند پذیرش، پروسه های اداری یا هزینه های دوره مربوطه، اطلاعات لازم را دریافت کنند. از آنجاییکه اکثر سوالات تکراری هستند، از چت بات می توان برای انجام این کار وقت گیر استفاده کرد.
این نه تنها موجب صرفه جویی در زمان دانش آموزان می شود، بلکه باعث کاهش هزینه های موسسات می شود. علاوه بر این، دانش آموزان مجبور نیستند برای دریافت پاسخ منتظر بمانند.

6. پشتیبانی بهتر برای دانش آموزان

مسئولیت یک موسسه آموزشی در تعلیم دانش آموزان مجرب، آزمایشگاه های مجهز و… محدود نمی شود. پشتیبانی ضعیف و ارائه خدمات نازل به دانش آموزان، یکی از دلایل اصلی است که دانش آموزان از دانشگاه خارج می شوند. از این رو، موسسات آموزشی، همیشه باید در ارائه اطلاعات کامل به دانش آموزان و برقراری ارتباط به موقع با آنها توجه داشته باشند. چت بات می تواند در اینجا موثر عمل کند. چت بات به دانشجویان کمک می کند، در طول فرآیند پذیرش همه اطلاعات لازم را در مورد دوره های خود، طرح درس ها و دانشکده ها، به دست آورند. همچنین می توانند به عنوان راهنما، در زمینه کمک هزینه تحصیلی، امکانات خوابگاه، عضویت در کتابخانه و … مشکلات را رفع کنند.

7. جمع آوری اطلاعات به روز برای موسسات آموزشی

چت بات ها را می توان فراتر از تسهیل درخواست های دانش آموزان استفاده کرد. همانطور که دانش آموزان با چت بات ها ارتباط برقرار می کنند، ربات حجم زیادی داده را جمع آوری می کند. این داده ها شامل تمام اطلاعات مربوط به تنظیمات دانشجویی و اطلاعاتی است که در وب سایت پیدا می کنند یا نه.
موسسات می توانند از این داده ها برای ردیابی درخواست های دانش آموزان استفاده کنند و سپس زمینه های نیازمند اصلاح را شناسایی کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند در صورت نیاز، رابط کاربری وب سایت خود را بهبود بخشند و یا در صورت نیاز، یک صفحه جدید به وب اضافه کنند. موسسات می توانند این فرایند را در فواصل منظم تکرار کنند و سپس با توجه به نیازهای دانشجویان، تغییر رویکرد دهند.

کلام آخر

در زمینه ای که چت بات می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا فرآیند یادگیری برای دانش آموزان جذاب تر و جالب تر باشد، می توان آنها را برای تسهیل فرآیند آموزش نیز مورد استفاده قرار داد. این فناوری می تواند در کاهش حجم کار کارمندان اداری موسسات آموزشی کمک کند. در نتیجه، می توان انتظار رشد چشمگیری از بخش آموزش، در زمینه ی تعاملات بین دانش آموزان و معلمان داشت. این نه تنها یادگیری دانش آموزان را تقویت می کند، بلکه باعث انعطاف پذیری و تعامل بیشتر در میان آنها خواهد شد.

منبع : chatbotsmagazine.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *